Mensen die klagen over motorrijders!

Regelmatig hoor je mensen klagen over motorrijders die overlast veroorzaken. Klachten over het lawaai voeren daarbij de boventoon. Slechts een klein deel van de motorrijders is voor dit beeld verantwoordelijk. Dit tot ergernis van goedwillende motorrijders die hun voertuig in alle rust gebruiken in het dagelijks verkeer, voor het maken van recreatieve tochten of het houden van vakantie. Zij lopen er tegenaan dat een groeiend aantal toeristisch aantrekkelijke wegen wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, om zo de overlast voor omwonenden te verminderen.

Klachten over geluidsproductie worden over het algemeen veroorzaakt door motoren die voorzien zijn van en lawaaiig niet goedgekeurd uitlaatsysteem. Soms worden deze bij vervanging gekozen op grond van de verkeerde veronderstelling dat ze goedkoper zouden zijn dan uitlaten die wel zijn goedgekeurd. Een verkeerd idee dus: er zijn ook goedgekeurde uitlaten voor relatief lage prijzen te koop.

Daarnaast is er een groep motorrijders die vindt dat een stevig uitlaatgeluid bij het motorrijden hoort. Alsof dat de beleving van het motorrijden ten goede zou komen! Niets is echter minder waar. Lawaai werkt niet alleen storend voor de omgeving, maar is ook extra vermoeiend voor de berijder. Hierdoor loopt de concentratie terug, wat de veiligheid zeker niet ten goede komt.

Sommigen dragen hun overtuiging uit met teksten als ‘Loud pipes save lifes’. Als de veiligheid daar van af moet hangen, kan je beter subiet stoppen met motorrijden. En wat betreft het overgrote deel van de motorrijders mogen ze dat ook inderdaad meteen doen. Hun onvolwassen gedrag ergert een groot deel van de bevolking en zet een fantastisch vervoermiddel in een verkeerd daglicht. Ons motto wordt: Lawaai, een bewijs van onvermogen!

Ook wie wel moet goedgekeurde dempers kan er aan bijdragen de overlast nog verder te beperken en tegenmaatregelen te voorkomen.

Wat kunnen motorrijders zelf doen ?

Rijd zelf met een goedgekeurde uitlaat en spreek lawaaimakers er op aan dat zij hinder veroorzaken en het daardoor voor zichzelf en anderen bederven. Er zijn vast en zeer lawaaimakers die er helemaal niet bij stilstaan dat ze met hun liefhebberij overlast veroorzaken.
Trek niet onnodig snel op. Dat veroorzaakt niet alleen onnodig geluid, maar kost ook extra brandstof en achterbanden.
Schakel bij een constante snelheid tijdig op naar een hogere versnelling. Daardoor daalt het toerental en daarmee de geluidsproductie.
Laat de motor niet onnodig stationair draaien en geef niet extra gas als dat niet nodig is. Hou het volume van de radio (als die al aanwezig is) binnen de perken.
Gebruik de claxon uitsluitend als dat echt nodig is.

Wat kunnen motorclubs doen ?

Meld bij inschrijving dat deelname aan tochten voor motorfietsen met niet-goedgekeurde uitlaten of ‘open’ uitlaten onmogelijk is, en houd daar ook de hand aan.
Maak groepen die aan een tocht deelnemen niet al te groot. Tien motorfietsen die gezamenlijk een dorpje doorkruisen is voor veel mensen al een angstaanjagende aanblik, los van het feit of de motor te veel lawaai maken. Rij liever wat verspreid, zeker in de bebouwde kom of op kleine toeristische wegen.
Tracht bij het organiseren van een tocht de bekende toeristische routes een beetje te mijden. Een uitdaging voor de organisatoren: zoek naar alternatieven. Nederland heeft genoeg leuke weggetjes.